27 Jan 1 match
09 Mar 1 match
16 Mar 1 match

Vägen till Sirius Innebandy

1987 bildades Upplands Innebandyförbund (UIBF). Det var också första året med seriespel i innebandy "på riktigt" i Uppland. En enda serie – herrar - där lagen hette Teknikums IF, Uppsala Stud IF, Uppsala IBF, SS Dynamo, Gottsunda IF, Årsta IK, Uppsala Västra IBK, Hambergs IK, Sävja IBK och Knivsta IBK.

Teknikums IF var – och är såvitt jag vet än idag- idrottsföreningen för teknologerna på Uppsala Tekniska Högskola, och bestod mest av teknologer som tidigare spelat i studentserien.

Serien 1987/88 vanns av Uppsala Stud IF med Teknikums IF på fjärde plats. I slutspelet som följde möttes Hamberg och Teknikum i final, en match som slutade 2-1 till Hamberg efter förlängning.
Säsongen 1988/89 fanns det 24 herrlag i seriespel, fördelade på 10 st i div I och 14 st i div II.

Denna serie sopades hem av Teknikums IF som därmed fick möjligheten att spela i den av Svenska Innebandyförbundet nystartade SM-serien för herrar (sex div I-grupper med 8 lag/serie och officiellt SM-slutspel) som startade 1989.

1989/90 hängde Teknikums IF med ett nödrop kvar i SM-serien. Detta var också året Johannesbäck IBS bildades.

Säsongen 1990/91 var året Upplands Innebandyförbund startade seriespel för ungdomar. Samma år nådde också Teknikums IF sin största framgång och gick till SM-slutspel, där man dock åkte ut mot Balrog. I laget spelade bland andra Johan Davidsson. Ledare under säsongen var Janne Matsson och András Czitrom.

Teknikums IF åkte ur SM-serien säsongen 1991/92. Idrottsföreningen bestod då fortfarande endast av ett enda lag – herrlaget. Ungdomsverksamhet startades upp säsongen 1992/93, två lag – P77 och P79. Detta var också Teknikums IF’s sista säsong. Laget bestod vi den tiden allt mindre av teknologer och spelarna i pojklagen hade givetvis ingen anknytning till Uppsala Tekniska Högskola.

Till säsongen 1993/94 bildade i stället föreningen Teknikums IBK som samma år fick ett damlag genom att Ärentunas damer gick in i föreningen. Första året spelade damlaget under namnet Ärentuna/Teknikum och vann division II Uppland, och gick upp i den då högsta serien för damer – division I. Herrlaget hade samma år avancerat till nya regionala division II (förbundstvåan), serien under herrarnas nya div I som startade 1994 (blir div I 1996 då herrar div I blir herrar Elit).

Teknikums IBK’s damlag hänger mirakulöst kvar i division I 1994/95 på bekostnad av ett annat Uppsalalag – Alunda. Då seriesystemet för damer spetsas genom bildandet av två stycken elitserier 1997 lyckas föreningens damer inte kvalificera sig utan degraderas till nya div I.

Våren 1997 slås Teknikums IBK och Johannesbäck IBS ihop genom nedläggning av Johannesbäck. IBK JT 97 bildas och spelar under det namnet 1997/98 och 1998/99. Herrlaget ser säsongen 1997/98 till att hänga kvar i division I då seriesystemet bantas från åtta division I-serier till fyra. Damlaget spelar i division I säsongerna 1997/98 och 1998/99 då laget går upp i Elit Norra efter det att Högdalens och Skellefteås damlag dragit sig ur.

Våren 1999 ansöker IBK JT 97 om medlemskap i IK Sirius Uppsala. Medlemsansökan antas och IBK JT 97 byter namn till IK Sirius IBK och blir därmed en fristående förening bredvid IK Sirius FK och IK Sirius BK.

Våren 2017 byter FBC Uppsala namn till IK Sirius FBC och bildar därmed tillsammans med IK Sirius IBK nu Sirius innebandy.

.