15 Jan 2 matcher

Uttalande med anledning av uppskjuten match mot Lund i SSL Dam

24 januari 2021 17:58
SSL DAM

Sirius match mot Lund i SSL dam som skulle spelats lördag den 23 januari är uppskjuten. Med anledning av uttalanden från olika håll ger föreningen här sin syn vad som skett.

Följande händelseutveckling berättades för vår ledning nere på plats i Lund och bekräftades också via telefon från Lunds sportledning till vår sportledning då vår sportledning ifrågasatte hanteringen. Detta skedde via telefonsamtal då vår ledning, av förståeliga skäl, själva var kvar hemma i Uppsala:

Efter att Sirius spelare och ledare gått in i hallen i lördags kom besked att det fanns ett positivt fall av covid-19 i Lunds lag. Personen som var konstaterat smittad hade en familjemedlem som fick bekräftad covid-19 i tisdags. Spelaren flyttade då hem till en annan familjemedlem. Spelaren hade träffat/umgåtts med den smittade personen i början på veckan, testades negativt och tränade under torsdagen. Testades även på fredag och lördag och fick ett positivt svar på test på lördag morgon. Utifrån denna berättelse från Lunds håll fattade Sirius Innebandy beslutet att, i samförstånd med Lund, matchen inte skulle spelas.

Om det däremot hade varit så som Lund beskriver i sitt pressmeddelande så kanske ett annat beslut kunnat fattats?

Det ska tilläggas att vår sportledning Dam försökt att nå Lunds sportledning 12 gånger genom telefonsamtal och ett par sms där Lunds sportchef ombetts ringa tillbaka så fort hen kan, från 16.13 till 17.35 för att reda ut allting en gång till i lugn och ro, då allt skedde väldigt snabbt. Vi har fortfarande inte fått någon respons från Lund trots våra många försök att få kontakt.

//Sirius Innebandy